Toiminta 1953 - 2003

Jo ennen kuin ensimmäiset asukkaat muuttivat taloon, oli valittu johtaja huolehtimaan arjen pyörittämisestä. Hän oli Lyyli Louhio, joka aloitti Johanna-kodin johtajana 1.4.1953. Louhio oli toiminut Naistenklinikan pääemännän sijaisena, Salpausselän kisojen muonittajana sekä partioleirinkin emäntänä. Johtajalle oli varattu 2 huoneen ja keittiön asunto talon 1. kerroksesta. Hänen tehtäväkseen tuli valita muu henkilökunta. Tietäen Vanhainkotiyhdistyksen vaikean taloudellisen tilanteen, hän päätyi aloittamaan mahdollisimman pienellä henkilökunnalla.

Aluksi tuli johtajan rinnalle kansliaan toimistotyöntekijä, 'apulaisjohtaja' Lyyli Lähteenmäki, joka tarpeen mukaan auttoi jopa keittiössäkin, ompeli esiliinoja ym. Keittiöön otettiin 1 keittäjä ja 2 apulaista. 1 siivooja ja talonmies huolehtivat siisteydestä sisällä ja ulkona. Naisille oli omat huoneensa siipiosan 2. kerroksessa. Talonmiehen asunto oli sen 1. kerroksessa. Diakonissalaitokselta saatiin harjoittelijoita tilapäiseen apuun. Lyyli Louhio lopetti vuoden 1962 lopulla.

Seuraavaksi johtajaksi valittiin Iida Haimi, jolla oli 19 vuoden kokemus lappeenrantalaisen yksityisen vanhainkodin johtajana. Hän jäi eläkkeelle 1970. Seuraava johtaja Aune Laaksonen tuli Jaalan kunnalliskodin johtajan paikalta v. 1970 ja toimi 31.8.1983 saakka. Häntä seurasi Hausjärven vanhainkodin johtaja Vieno Siljander 1.9.1983 toimien vuoteen 1987. Apulaisjohtaja Lyyli Lähteenmäki toimi vuoteen 1975 kansliassa ja päivystäjänä.

Johanna-kodin toiminnan alkaessa suostui ensimmäiseksi lääkäriksi Vanhainkotiyhdistyksen johtokuntaan alusta asti kuulunut tohtori Eino Arvela. Hän kävi asukkaiden luona tarpeen mukaan ja esimerkiksi tarkkaili ruokalistojen terveellisyyttä. Myöhemmin mainitaan tohtori Helvi Knuuttila, joka on myös kuulunut yhdistyksen johtokuntaan.

Sairaanhoitaja Pirjo Ruusunen-Tamminen tuli Johanna-kodin ensimmäiseksi sairaanhoitajaksi vuonna 1987. Hän siirtyi johtajan sijaiseksi ja johtajaksi 1988 toimien tehtävässä vuoteen 2004 saakka. Vuonna 1997 perustettiin Johannala, ryhmäkoti muistisairaille. Tämä suljettu, aluksi 14-ja myöhemmin 12-paikkainen, kaupungin ostopalveluna ympärivuorokautista hoivaa lahtelaisille tarjoava osasto sijaitsee 2. kerroksen siipiosassa. Osaston lääkärinä toimi geriatrian erikoislääkäri, ylilääkäri Terttu Mokka.

1. kerroksen tiloissa toimi kuuden vuoden ajan päivätoimintakeskus, jonne omainen voi tuoda hoidettavansa asioidakseen tai levätäkseen. Palvelu lopetettiin kannattamattomana ja tiloihin perustettiin kaksi asukashuonetta lyhytaikaiskäyttöön.

Pirjo Ruusunen-Tamminen toimi rakennustoimikunnan sihteerinä ja rahakirstun tarkkana vartijana 10 vuotta kestäneen, vaiheittain tehdyn, saneerauksen aikana. Asukashuoneet saivat omat hygieniatilat, keittiötä uusittiin, julkisivu ja katto uudistettiin. Työn aikana talossa asuttiin ja tehtiin työtä, joten henkilökunnalta ja asukkailta vaadittiin erityistä joustavuutta ja sopeutumista.

Lainaus historiikista 1953 - 2003, Paula Nurmi